Planując kupno jakiejś rzeczy tudzież skorzystania z pewnej usługi, wcześniej zapoznajemy się z opiniami na temat danej firmy czy interesującego nas produktu. Im więcej pozytywnych opinii, tym oczywiście większa szansa, że następni potencjalni klienci skorzystają z oferty rekomendowanej firmy. Aby uwiarygodnić przekaz, dobrze, jeśli opinie nie będą anonimowe, natomiast będą pochodzić od prawdziwej osoby. Właśnie dlatego efektywna promocja marki opiera się na czynnościach, które służą zmotywowaniu klientów do dzielenia się pozytywnymi opiniami o marce.
Czym jest marketing rekomendacyjny?
Marketing rekomendacyjny są to działania, mające na celu zachęcenie konsumentów do wyrażania pozytywnych opinii o przedsiębiorstwie. Korporacja przygotowuje więc wiele zachęt, których zadaniem jest namówienie klientów do opowiadania o produktach firmy. W ten sposób generuje się przychylny „szum” wokół marki. Co ważne, według badań to właśnie rekomendacje w dużym stopniu wpływają na nasze decyzje zakupowe. Warto podkreślić, że marketing rekomendacyjny jest jednym z aspektów word-of-mouth marketingu.
Wykorzystanie marketingu rekomendacyjnego w strategii firmy
Rekomendacje dzieli się na te organiczne i generowane. Opinie organiczne zostawiają po sobie klienci, usatysfakcjonowani z zakupu danego produktu czy też skorzystania z usługi, którzy chcą podzielić się swoimi wrażeniami z innymi. Aby zmotywować generowanie takich poleceń, firma może zapewnić klientom wysoki poziom obsługi czy też szybką realizację zlecenia. Jeśli chodzi o opinie generowane, są to recenzje, do których firma zachęca odbiorcę. W tym przypadku przedsiębiorstwo może skorzystać z systemu ocen zakupu w sklepie internetowym czy programu afiliacyjnego.
Marketing rekomendacji a marketing szeptany
Marketing rekomendacyjny i marketing szeptany są to dwa odmienne terminy. Oczywiście oba to określenia tożsamych kampanii, które wspierają kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy na rynku i służą do promowania danego produktu czy usługi. Decydując się na te metody, dochodzi do publikacji w Internecie korzystnych dla firmy recenzji, jednakże jeśli chodzi o marketing rekomendacji, o wiele ważniejsza jest ich jakość i autentyczność przekazu. Marketing szeptany przeprowadzany jest z udziałem osób powiązanych z przedsiębiorstwem, które publikują posty reklamowe (fora, komentarze pod publikacjami branżowymi itp.). Marketing rekomendacji służy do zachęcenia do wyrażenia swojej opinii klientów, którzy faktycznie zakupili dany produkt czy skorzystali z usługi firmy. To skuteczny sposób promowania biznesu, który niesie ze sobą wiele korzyści.
Jakie są zalety marketingu rekomendacyjnego?
Działania powiązane z marketingiem rekomendacyjnym przynoszą wiele korzystnych dla firmy rezultatów, jak:
- transparentność biznesu- możliwość wystawienia dowolnej recenzji ukazuje, iż firma jest pewna co do jakości swoich produktów, co zwiększa zaufanie do niej,
- większa sprzedaż- pozytywne recenzje są znaczącym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe,
- pozytywny wizerunek- opinie są prawdziwe, a więc marketing rekomendacyjny można uznać za etyczny,
- pozytywny szum- opinie zamieszczane na forach skutkują pojawieniem się szumu wokół produktu, co za tym idzie, marka jest lepiej rozpoznawalna na rynku,
- dobre efekty niskim kosztem- koszt uzyskiwania nowych klientów jest niski i nie wymaga nakładu pracy,
- baza wiernych klientów- firma uzyskuje klientów, którzy regularnie robią zakupy i polecają ową markę innym.
Firmy oprócz samego pozycjonowania strony, powinny prowadzić kampanię marketingu rekomendacji.
Kampania marketingu rekomendacji- dla kogo?
Tego rodzaju kampanie polecane są właściwie wszystkim rodzajom działalności. Klienci wyrażają swoje opinie o małych przedsiębiorstwach, jak i dużych firmach. Recenzje dotyczą wszelkiej maści produktów i usług. Według badań klienci podejmują w dużej mierze decyzję o zakupie właśnie, biorąc pod uwagę opinię innych konsumentów. Jeśli będą one w większości negatywne, wówczas nie zdecydują się zazwyczaj na zakup. Właśnie dlatego rekomendacje konsumenckie są szczególnie silną formą reklamy i mają ogromny wpływ na konsumentów.